Tuesday 4 December 2012

IDOLA = BERHALA?


             Hari ini saya melihat betapa galaknya remaja, muda mudi bahkan kanak-kanak seusia 4 tahun mengangkat dan memuja sesuatu ikon yang mereka jadikan idola. Lihat sahajalah fenomena hari ini remaja dengan K-POP nya, kanak-kanak dengan fenomena kartun animasi pujaan masing-masing. Orang-orang veteran ada tak eh kegilaan seumpamanya? Saya pun tak tahu. Kadang-kadang saya cuba menyelami kegilaan anak-anak murid saya terhadap apa yang mereka jadikan sebagai idola atau ikon pada hari ini. Sangat sukar sebenarnya..Mungkin inilah kegilaan di zaman mereka. Saya terimbau pula kegilaan saya pada "zaman" saya dahulu. Apa agaknya ya..Ksatria Baja Hitam kot..hahaha..Itu je lah kegilaan saya dulu-dulu.

            Bezanya, saya tidaklah sampai menampal gambar penuh dalam almari, mengumpul koleksi poster majalah, meniru gaya pakaian (takkan nak pakai mcm KBH-contoh je), gaya rambut bahkan yang paling menyedihkan, ada yang sanggup berfantasi bersuami isterikan hero pujaan masing-masing. Aduh...parah rasanya.

            Kadang-kadang pening juga melayan kerenah anak-anak dengan beg 'Ben10' dan Barbienya. Baju Spiderman dan segala macam. Belum set alat tulisnya lagi. Kalau anak-anak murid pula, pada buku, fail dan kadang-kadang meja tulis habis semua ditampal dengan muka hero-hero korea yang jambu dan gebu tu.

             Sebenarnya terdetik rasa bimbang. Adakah sekadar minat atau memuja? Minat, mungkin boleh disamakan dengan suka. Banyak benda dalam dunia ni yang kita suka. Tetapi, bila sampai tahap memuja. Benarkah tindakan tersebut disisi agama? Saya tersentak melihat satu blog yang memaparkan pengertian IDOLA atau IKON yang sebenarnya berdasarkan kamus eletronik seperti yang saya paparkan. Mungkin ia sekadar pengertian dari segi bahasa. Tetapi jika di teliti seakan ada kebenaran dan kaitannya dengan ikon remaja hari ini. Ramai yang memuja persis masyarakat jahiliah yang memuja berhala dan 'keseronokan' jahiliah yang menjadi amalan mereka suatu masa dahulu. Tambahan pula dengan jelasnya kegilaan tersebut bercanggah dengan budaya dan cara hidup Islam yang sepatutnya. Kalau mengikut takrifan tersebut nampaknya tiada sesiapa yang boleh diangkat menjadi Idola dan ikutan. Bagaimana pula jika kita ingin mengangkat Rasulullah sebagai Idola agung seiring dengan firmanNya dalam surah Al Ahzab ayat 21 yang menyatakan sedemikian?



                      .... لَّقَدۡ كَانَ لَكُمۡ فِى رَسُولِ ٱللَّهِ أُسۡوَةٌ حَسَنَةٌ۬ لِّمَن كَانَ يَرۡجُواْ ٱللَّهَ وَٱلۡيَوۡمَ ٱلۡأَخِرَ

Tafsirnya:

"Demi sesungguhnya, adalah bagi kamu pada diri Rasulullah itu contoh ikutan yang baik, iaitu bagi orang yang sentiasa mengharapkan (keredhaan) Allah dan (balasan baik) hari akhirat.... "


       
                Bukankah ia lebih benar, wajar diikut dan dihidupkan? Sebenarnya saya mengingatkan diri saya. Kejahilan menyebabkan sukar untuk menjelmakan Qudwah Hasanah itu dalam diri. Terdedah kepada bahan-bahan negatif yang berlumba-lumba mengisi kekosongan jiwa sehingga ia beraja dan ber'berhala' dalam diri tanpa disedari. Kembalilah bertanya kepada diri, siapa pada hari ini yang kita jadikan contoh tauladan bagi memandu cara hidup ke arah yang diredhaiNya. Wajarkah mereka diangkat sedemikian rupa sedangkan kita sedar kegilaan itu sering membawa kita kepada kelalaian, jauh dari manfaat dan hampir pula kepada dosa.

       Kesimpulannya, besederhanalah dalam apa jua yang kita lakukan sekalipun hanya berkaitan minat dan kecenderungan. Sesungguhnya membina akhlak itu memerlukan latihan. Kita harus bijak meninggalkan perkara yang tiada kena mengena dengan kita sebagai seorang muslim. Yang tiada kena mengena itu tentulah perkara-perkara yang makruh apatah lagi haram disisi agama. Kalaulah ada vaksin yang boleh menghalang diri dari anasir-anasir negatif yang semakin bermaharajalela sudah tentu saya akan menyuntiknya. Tak mungkin ada kan? Ini adalah kerana vaksin sebenar adalah iman yang berakar dari Al Quran dan Sunnahnya....Apa khabar IMAN anda?

2 comments:

  1. Kesian remaja zaman sekarang, dugaan mereka lebih byk. Dgn fb, twitter, budaya hedonisme di media. Dulu2 takde, tapi bg yg veteran mcm kite lain pulak dugaannya. Kn?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haaa..tu la risau.nak halang beria benda tu duk terhidang hari-hari. Nak halang memang mustahil..mungkin bole kawal dan rasionalkan je. Kite pulak..huhuhu banyak cabangla pula dugaannya..besabau la kita.

      Delete